Italiaanse supermarktketen Esselunga kiest voor Manhattan Associates om productbeschikbaarheid en de winkelervaring te optimaliseren

NIEUWEGEIN, 02 oktober, 2017

Supermarktklanten eisen tegenwoordig niet alleen gemak en waar voor hun geld, ze verwachten ook een kwalitatief hoogstaande winkelervaring met verse producten, een breed assortiment en hoge beschikbaarheid. Om te anticiperen op de wensen van haar veeleisende klanten en om haar leidende marktpositie te behouden, kiest de Italiaanse supermarktketen Esselunga voor Manhattan Associates (NASDAQ: MANH). Hiermee wil Esselunga haar supply chain strategie transformeren en het serviceniveau in de ruim 150 supermarkten maximaliseren.

Esselunga is midden jaren 50 van de twintigste eeuw opgericht. Vandaag de dag werken er zo’n 23.000 medewerkers en beschikt Esselunga over een assortiment dat bestaat uit duizenden unieke producten (stock keeping units, SKU’s), waaronder honderden huismerken. Ze distribueren goederen vanuit drie regionale distributiecentra (DC’s) naar winkels in Lombardije, Toscane, Piedmont, Emilia-Romagna, Venetië, Ligurië en Lazio. Met een servicefilosofie gericht op het leveren van hoogwaardige, verse producten tegen betaalbare prijzen, hecht Esselunga groot belang aan het optimaliseren van de back-end supply chain processen om ervoor te zorgen dat deze aansluiten bij de processen en de front-end systemen in de winkels.

Esselunga heeft besloten haar bestaande systemen door een geavanceerde supply chain oplossing te vervangen die in staat is om aan steeds complexere bedrijfsvereisten te voldoen. Zoals het stijgend aantal producten (stock keeping units), een snellere productflow en de behoefte aan snellere en nauwkeurigere winkelbevoorrading. Esselunga implementeert daarom Manhattan’s Warehouse Management (WMS), Labour Management en Slotting Optimalisation oplossingen in haar netwerk van distributiecentra. Dit stelt Esselunga in staat om de nauwkeurigheid van picking en de algehele operationele performance te verbeteren en biedt hen de mogelijkheid om aan complexere pickingvereisten te voldoen. Er wordt gebruik gemaakt van de geavanceerde fulfilmentlogica van de technologie voor wave management, selectie op basis van beperkingen en realtime aanvulling. Dit zorgt voor een snellere productflow, zodat producten sneller in de winkelschappen liggen.

Esselunga beschouwt het project met Manhattan als een van de belangrijkste supply chain projecten die zij de afgelopen veertig jaar heeft ondernomen. Ze verwachten dat het nieuwe systeem hun retaildistributieactiviteiten naar een hoger niveau tilt wat snellere levertijden, serviceflexibiliteit en winstgevendheid oplevert. Het stelt Esselunga in staat om haar fulfilmentprocessen te optimaliseren en productbeschikbaarheid te verbeteren, waardoor klantloyaliteit, inkomsten en marges stijgen.

Henri Seroux, Senior Vice President EMEA bij Manhattan Associates: “Deze samenwerking met één van de grootste supermarktketens van Italië laat onze toegevoegde waarde zien als het gaat om foodretail en winkelbevoorrading in omgevingen met hoge productvolumes en snelle groei. Het toont ook de kracht die Manhattan Associates kan bieden aan Italiaanse bedrijven. We zijn verheugd om samen met Esselunga te werken aan de supply chain transformatie en we kijken uit naar verdere groei van ons Italiaanse klantenportfolio de komende jaren”.

Ontvang via Twitter en Facebook actueel nieuws over producten, klanten en partners direct van Manhattan Associates.

Manhattan Associates is een technologieleider op het gebied van supply chain en omnichannelcommerce. We brengen informatie van de hele organisatie samen, van sales aan de voorkant tot supply chain executie aan de achterkant. Onze software, platformtechnologie en ervaring zorgen ervoor dat onze klanten op een winstgevende manier kunnen groeien.

Manhattan Associates ontwerpt, bouwt en levert geavanceerde cloud en on-premise oplossingen, zodat u zowel in de winkel als via het netwerk of fulfilmentcenter de vruchten van de omnichannelmarktplaats kunt plukken.