Kerstboodschappen door kwart Nederlanders online besteld

07 december, 2017

Een kwart van de Nederlanders doet dit jaar hun boodschappen voor de kerstdagen online, dit blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. 8 op de 10 Nederlanders die al eerder online boodschappen deden, doen dit jaar ook hun kerstboodschappen online. 17,4% van de ondervraagde Nederlanders die hun kerstdiner dit jaar via internet bestellen heeft echter nog nooit eerder online boodschappen gedaan.

Vooral jongeren en mannen zijn geneigd hun kerstboodschappen online te doen. Maar liefst 34,7% van de respondenten tussen de 18 en 34 jaar is van plan een gedeelte van, of alle kerstboodschappen via internet te bestellen. 31% van de ondervraagde mannen geeft aan van plan te zijn om de boodschappen online te bestellen deze Kerst, ten opzichte van 21,2% van de vrouwen.

Zonder drukte, gemakkelijk bestellen.
Kerst valt dit jaar op maandag en dinsdag, winkeliers verwachten daarom extra drukte in het weekend voorafgaande aan eerste kerstdag. Deze drukte vormt voor 55% van de Nederlanders die hun boodschappen al online doen de belangrijkste reden om ook de kerstboodschappen via internet te plaatsen. Gemak wordt door 55,2% van de Nederlanders genoemd als reden om voor Kerst online boodschappen te doen. De hoeveelheid boodschappen wordt door 30% van de Nederlanders als reden genoemd. Daarnaast geeft 30% van de Nederlanders aan dat ze het liefst zo min mogelijk tijd willen besteden aan het doen van boodschappen rondom de feestdagen.

Bezorging
Dat het kerstdiner voor veel Nederlanders geen alledaagse maaltijd is, blijkt wel uit het feit dat bijna de helft van de ondervraagden hun volledige boodschappen minimaal twee dagen voor Kerst in huis wil hebben. 33,1% van de Nederlanders heeft zelfs drie dagen voor Kerst de volledige inkopen al in huis gehaald. De bezorgtermijn wordt daardoor dus een belangrijke factor voor retailers die online boodschappen aanbieden. Van alle ondervraagden geeft namelijk 76,9% aan de bezorgtermijn van online boodschappen belangrijk te vinden.

Dat supermarkten kosten in rekening brengen voor het bezorgen van boodschappen wordt over het algemeen geaccepteerd. 76,4% van de ondervraagden heeft hier geen problemen mee. Wanneer er éxtra kosten voor bezorging van boodschappen in rekening worden gebracht rondom de feestdagen blijkt dat 76,1% van de Nederlanders dit onacceptabel vindt. De drukte rondom de feestdagen mag voor supermarkten dus geen reden zijn om extra kosten in rekening te brengen. Voldoende bezorgcapaciteit rondom de feestdagen wordt daarmee essentieel voor supermarkten.

Omnichannel
Hoewel een groot aantal Nederlanders online kerstboodschappen doet, blijft de supermarkt voor de meeste mensen toch de voorkeur hebben. Vooral onder de groep 50+ers is de interesse voor online boodschappen doen nog erg laag.

“Nu steeds meer Nederlanders gebruik gaan maken van de mogelijkheid om online boodschappen te doen, moeten supermarkten ervoor zorgen dat ze aan alle verwachtingen van de consument kunnen voldoen, online en in de winkel. We zien dat grote spelers in de markt, zoals Albert Heijn, al inspelen op deze trend. Naast een speciaal assortiment en recepten voor het kerstdiner in de supermarkt richten zij ook hun website in op de feestdagen door onder andere een speciale kerstdinerbox aan te bieden,” aldus Pieter Van den Broecke, Managing Director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates.

De kans is groot dat deze Kerst bij velen vlees op het menu staat, de meeste ondervraagde respondenten geven namelijk aan dat ze bang zijn mis te grijpen op rosbief, wild, rollades en gourmetschotels bij het doen van hun kerstboodschappen.

Ontvang via Twitter en Facebook actueel nieuws over producten, klanten en partners direct van Manhattan Associates.

Manhattan Associates is een technologieleider op het gebied van supply chain en omnichannelcommerce. We brengen informatie van de hele organisatie samen, van sales aan de voorkant tot supply chain executie aan de achterkant. Onze software, platformtechnologie en ervaring zorgen ervoor dat onze klanten op een winstgevende manier kunnen groeien.

Manhattan Associates ontwerpt, bouwt en levert geavanceerde cloud en on-premise oplossingen, zodat u zowel in de winkel als via het netwerk of fulfilmentcenter de vruchten van de omnichannelmarktplaats kunt plukken.