Forever Direct EU ondersteunt EMEA-distributie met Supply Chain Platform Manhattan Associates

Manhattan’s platformgebaseerde supply chain-oplossingen bedienen 90 landen in EME

NIEUWEGEIN and ATLANTA, 26 april, 2012

Manhattan Associates, leverancier van supply chain optimalisatie-oplossingen, heeft bekend gemaakt dat Forever Direct EU BV het Supply Chain-Process-platform van Manhattan Associates gaat inzetten voor de logistieke operaties in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Forever Direct EU BV verzorgt de EMEA-distributie van de gezondheids- en schoonheidsproducten van Forever Living Products.

Forever Direct EU BV gaat gebruik maken van Manhattan’s Warehouse Management (WMS)- en Supply Chain Intelligence (SCI)-oplossingen; kerncomponenten van het Manhattan SCOPE®-portfolio. De oplossingen worden geïmplementeerd in Forever Direct’s nieuwe Europese distributiecentrum (EDC) in Roosendaal. Wanneer het nieuwe EDC volledig operationeel is, verwerken Manhattan’s WMS- en SCI-oplossingen de orders van ongeveer 500.000 onafhankelijke distributeurs, gevestigd in 90 landen in EMEA.

“Met Manhattan Associates hebben we zeker een supply chain-partner gevonden die ons kan ondersteunen in onze bestaande alsmede toekomstige behoeften, die naar alle waarschijnlijkheid significant zullen veranderen”, zegt Corné Mathijssen, operations manager bij Forever Direct EU BV. “De standaard softwarefunctionaliteit in Manhattan’s WMS-applicatie sloot vrijwel naadloos aan bij onze supply chain-behoeften. De oplossing is rijk qua functionaliteit, sterk schaalbaar en zal onze twee primaire distributiemodellen zeker goed ondersteunen: verwerking van bulkorders voor distributiecentra in de EMEA-regio alsmede verwerking van pakketgebaseerde of enkelvoudige orders voor alle onafhankelijke distributeurs die we in de EMEA-regio bedienen. Daarnaast ondersteunt Manhattan’s WMS onze productieactiviteiten, met standaard functionaliteit waaronder het labellen van producten per land.”

In het oorspronkelijke distributiemodel van het bedrijf werden goederen direct vanuit Forever Living Products’ fabrieken in de VS of via een aantal distributiecentra in EMEA naar de distributeurs verzonden. Forever Direct EU BV zette enkele jaren geleden de eerste stap in optimalisatie van de regionale distributieketen door de logistieke operaties te centraliseren in één – door een externe partij beheerd - distributiecentrum in Nederland. Afgelopen jaar is Forever Direct EU BV gestart met de bouw van een eigen distributiecentrum in Roosendaal. Het EDC is begin 2013 volledig operationeel. In de aankomende maanden implementeert Forever Direct EU BV een volledig nieuwe IT-infrastructuur in het nieuwe EDC, dat een oppervlakte heeft van 17.000 vierkante meter. Naast Manhattan’s oplossingen, implementeert het bedrijf onder meer een Warehouse Control Systeem (WCS), Enterprise Resource Planning (ERP)-systeem en douanesoftware. Ongeveer de helft van het EDC wordt ingezet voor opslag en vervanging, terwijl de andere helft zich richt op orderverwerking. Alle logistieke operaties in het EDC worden aangestuurd door het Manhattan WMS. Orders worden met inzet van verschillende technieken naar de laadruimten geleid, ondersteund door een semi-geautomatiseerde pick-by-light-operatie en een geautomatiseerde sorteerapplicatie. Manhattan’s SCI-oplossing zal worden ingezet om Forever Direct EU’s supply chain performance te monitoren en optimaliseren.

Omdat het Warehouse Management Systeem een cruciaal onderdeel vormt van Forever Direct’s supply chain-operatie hanteerde het bedrijf een uitgebreid selectieproces in samenwerking met het Europese logistieke consultancybedrijf Groenewout. Omdat Forever Direct EU BV op zoek was naar een supply chain systeem-partner voor het komende decennium, richtte het selectieproces zich niet alleen op de features en functionaliteit van de gepresenteerde Warehouse Management-oplossingen, maar ook op karakteristieken van de WMS-leveranciers, zoals bestaande referenties, bedrijfscultuur, financiële gezondheid, wereldwijde aanwezigheid en capaciteiten voor wereldwijde ondersteuning.

“Qua bedrijfscultuur sluit Manhattan Associates erg goed bij ons aan”, zegt Martin Zegers, managing director bij Forever Direct EU BV. “Wij zijn een familiebedrijf en voor ons is zakendoen gebaseerd op vertrouwen en persoonlijke relaties. Integriteit, eerlijkheid, professionaliteit en openhartigheid zijn kernwaarden voor ons bedrijf en we hebben deze karakteristieken gevonden in alle mensen die we bij Manhattan Associates hebben ontmoet. Bovendien zijn we beiden Amerikaanse bedrijven met een wereldwijde vertegenwoordiging, maar tegelijkertijd een sterke lokale focus in de markten waar we actief zijn.”

De go-live van het Manhattan WMS staat gepland voor eind dit jaar. De implementatie in Roosendaal is de eerste fase van een breder corporate initiatief om de supply chain-zichtbaarheid en –performance wereldwijd te verbeteren. Het bedrijf is voornemens om nieuwe oplossingen op wereldwijde schaal uit te rollen ter ondersteuning van de voortdurende groei.

“Forever Direct EU BV bouwt één van de meest indrukwekkende DC’s in Nederland en het is een eer om in dit supply chain-transformatieproject betrokken te zijn”, zegt Pieter Van den Broecke, managing director Centraal-Europa bij Manhattan Associates. “We kijken uit naar een zeer succesvolle samenwerking in Nederland en in de rest van de wereld.”

Ontvang up-to-date product, klant- en partnernieuws direct van Manhattan Associates op Twitter en Facebook. Ga naar http://www.twitter.com/ManhAssocBNL om het laatste nieuws te volgen en word lid van de Manhattan Associates Facebook-groep op http://www.facebook.com/ManhattanAssociates.

Over Forever Living Products

Forever Living Products, opgericht in 1978, is een bedrijf met een omzet van 3 miljard dollar met vertegenwoordiging in meer dan 150 landen wereldwijd. Zijn gezondheids- en schoonheidsproducten op basis van aloë vera worden direct via thuiskanalen verkocht door miljoenen onafhankelijke distributeurs wereldwijd. Voor meer informatie zie www.foreverliving.com.

Over Groenewout

Groenewout, opgericht in 1966, biedt professionele consultancydiensten op het gebied van logistiek en supply chain management. Groenewout helpt bedrijven hun supply chains te optimaliseren en ondersteunt in gedetailleerd ontwerp van productie-, distributie- en orderverwerkingscentra. Voor meer informatie zie www.groenewout.com.

Over Manhattan Associates, Inc.

Manhattan Associates levert al ruim 21 jaar wereldwijde supply chain-oplossingen aan meer dan 1200 organisaties die supply chain-software, -processen en -technologie als strategische voorwaarden voor marktleiderschap beschouwen. De supply chain-innovaties van Manhattan omvatten: Manhattan SCOPE®, een portfolio van software-oplossingen en technologie die organisaties helpt hun supply chain van planning tot uitvoering te optimaliseren en Manhattan SCALE™, een portfolio van distributie- en transportmanagement-oplossingen die gebouwd zijn op de Microsoft.NET-technologie. Meer informatie is te vinden op www.manh.eu.