Deli XL proeft supply chain-perfectie met Manhattan Associates

Manhattan SCOPE-oplossingen reeds geïmplementeerd in zes distributiecentra van Nederlandse foodservice groothandel

NIEUWEGEIN, 04 september, 2012

De Nederlandse foodservice groothandel Deli XL, onderdeel van Bidvest, heeft de supply chain-oplossingen van Manhattan Associates succesvol geïmplementeerd in zes van zijn distributiecentra (DC’s) in Nederland. De implementaties maken onderdeel uit van een bedrijfsbreed initiatief om de supply chain-operaties te verbeteren. Manhattan’s Warehouse Management-, Slotting Optimisation- en Supply Chain Intelligence-oplossingen – componenten van het Manhattan SCOPE®-portfolio – zijn inmiddels live in Deli XL’s DC’s in Ede, Helmond, Hengelo, Groningen, Emmen en Meppel. De oplossingen worden in de komende maanden tevens in de overige tien DC’s van Deli XL geïmplementeerd.

Deli XL levert een breed assortiment kruidenierswaren, diepvriesproducten en non-food producten aan zowel zorginstellingen, hotels, bedrijfskantines en andere instellingen als contractcateraars en restaurants. Het bedrijf heeft de beschikking over een landelijk distributiecentrum voor kruidenierswaren en een landelijk verscentrum voor diepvriesproducten. Daarnaast heeft het bedrijf verspreid over het land vier decentrale distributiecentra en tien regionale vestigingen ter ondersteuning van regionaal opererende klanten. De Nederlandse foodservice groothandel biedt klanten in heel Nederland een breed assortiment van 60.000 SKUs. Het bedrijf heeft ongeveer 2.000 medewerkers en een wagenpark met 350 vrachtwagens.

“De markt waarin wij opereren verandert in een hoog tempo”, zegt Tom Berk, supply chain development manager bij Deli XL. “Door de slinkende marges en hele korte doorlooptijden moeten we onze operaties perfect uitvoeren. Om in te kunnen spelen op de huidige en toekomstige marktbehoeften dienden we onze processen en operaties te veranderen. We hebben de mind-set van onze organisatie volledig gewijzigd; van denken in afdelingen naar een cross-functionele, procesgebaseerde benadering. Om deze nieuwe denkwijze te ondersteunen, hadden we behoefte aan een nieuw distributiemanagement-systeem.“

In samenspraak met Manhattan Associates’ team van supply chain experts heeft Deli XL Manhattan’s Warehouse Management-, Slotting Optimisation- en Supply Chain Intelligence-oplossingen binnen een groot deel van zijn distributienetwerk uitgerold. De oplossingen zorgen voor een verbeterde samenwerking binnen Deli XL’s uitgebreide distributienetwerk en verbeteren het volledige orderverwerkingsproces.

“Dankzij Manhattan’s supply chain-oplossingen hebben we de efficiëntie van productlevering en de kwaliteit van onze dienstverlening verhoogd. Dit hebben we weten te realiseren door een beter inzicht in onze voorraden en het vermogen om alle processtappen binnen onze distributie-operatie te verbinden en automatiseren. We zijn in staat om orders nauwkeurig, op tijd en altijd te verwerken”, zegt Erwin Bommerson, manager Nationaal Verscentrum bij Deli XL. “We weten welke goederen er binnenkomen, waar deze goederen zijn en hoe we deze aan onze klanten gaan leveren. We scannen alles en maken gebruik van voice picking. Met de schaalbaarheid en flexibiliteit die Manhattan’s supply chain-componenten ons bieden, hebben we er vertrouwen in dat deze belangrijke oplossingen ons zullen helpen om in de komende jaren verder te groeien.”

Pieter Van den Broecke, managing director Centraal-Europa bij Manhattan Associates, zegt: “De combinatie van onze geavanceerde technologie en dienstverlening in Nederland zorgt ervoor dat Deli XL zijn distributie-operaties erg efficiënt kan uitvoeren. Bovendien beschikt het bedrijf over de juiste tools om in de komende jaren verder te groeien. We zijn verheugd dat onze oplossingen zo’n belangrijke rol spelen in het faciliteren van Deli XL’s supply chain-transformatie en we kijken er naar uit om het succes van Deli XL te blijven ondersteunen.”

Een video over de implementatie bij Deli XL is hier te vinden.

Ontvang up-to-date product, klant- en partnernieuws direct van Manhattan Associates op Twitter en Facebook. Ga naar http://www.twitter.com/ManhAssocBNL om het laatste nieuws te volgen en word lid van de Manhattan Associates Facebook-groep op http://www.facebook.com/ManhattanAssociates.

Over Deli XL

Deli XL is totaalleverancier voor de foodservice markt. Het bedrijf is zijn klanten in horeca, catering en zorg van dienst met betrouwbare leveringen, een totaal assortiment en additionele diensten. Met passie voor food en passie voor service werkt het bedrijf aan het bereiken van een gezond resultaat voor medewerkers, klanten en het bedrijf. Met een eigen visie neemt het bedrijf actief zijn verantwoordelijkheid voor medewerkers, klanten en de maatschappij. Het bedrijf – met het hoofdkantoor in Ede – heeft ongeveer 2.000 medewerkers in dienst, een aandeel van 11% in de Nederlandse foodservice-markt en 350 vrachtwagens. Deli XL bedient meer dan 30.000 klanten, waaronder ziekenhuizen, verzorgingshuizen, bedrijfsrestaurants, cateraars, restaurants, hotels, cafetaria’s, fastfood-restaurants, dierentuinen, themaparken, bungalowparken, congrescentra, benzinestations en winkels. Het bedrijf heeft een breed productaanbod inclusief vers voedsel, kruidenierswaren, diepvriesproducten en non-food. Deli XL heeft eigen private labels als Kook, Fresh4You en Reuser & Smulders (koffie- en theeproducten). Verder biedt het bedrijf additionele diensten zoals KiesKlaar F&B-concept, fastservice concepten, Deli XL wijnhuis en advies over gastvrijheidszorg. Meer informatie is te vinden op www.delixl.nl.

Over Bidvest

Deli XL maakt deel uit van The Bidvest Group Limited (Bidvest), een internationale service-, handels- en distributiemaatschappij, beursgenoteerd in Johannesburg Zuid-Afrika (JSE), met bedrijven en activiteiten op vijf continenten. Wereldwijd werken bij Bidvest meer dan 104.000 mensen. Deli XL valt binnen de divisie Bidvest Foodservice, waarin de foodservice-activiteiten zijn opgenomen. Meer informatie is te vinden op www.bidvest.com.

Over Manhattan Associates, Inc.

Manhattan Associates levert al ruim 22 jaar wereldwijde supply chain-oplossingen aan meer dan 1200 organisaties die supply chain-software, -processen en -technologie als strategische voorwaarden voor marktleiderschap beschouwen. De supply chain-innovaties van Manhattan omvatten: Manhattan SCOPE®, een portfolio van software-oplossingen en technologie die organisaties helpt hun supply chain van planning tot uitvoering te optimaliseren en Manhattan SCALE™, een portfolio van distributie- en transportmanagement-oplossingen die gebouwd zijn op de Microsoft.NET-technologie. Meer informatie is te vinden op www.manh.eu.