Nederlandse consument heeft hoge verwachtingen van retailers in december

13 november, 2014

Manhattan Associates (NASDAQ: MANH), leverancier van Supply Chain Commerce oplossingen, heeft in samenwerking met onderzoeksbureau Blauw Research in kaart gebracht op welke wijze Nederlandse consumenten van plan zijn hun decemberaankopen te doen en van welke criteria dit afhankelijk is. Voor dit onderzoek zijn in totaal 533 Nederlandse consumenten ondervraagd. Op basis van de resultaten wil Manhattan Associates retailers helpen om op succesvolle wijze de drukke decembermaand in te gaan.

Uit het onderzoek blijkt dat het overgrote deel (81,7%) van de Nederlandse consumenten van plan is om één of meer van de decemberaankopen online aan te schaffen. Bovendien geeft driekwart van de ondervraagde respondenten aan van plan te zijn om evenveel of zelfs meer decembercadeaus via een webwinkel aan te schaffen in vergelijking met vorig jaar. De redenen dat consumenten cadeaus online bestellen zijn prijs (47,5%), bestelgemak (37%) en de leveringsopties (10,7%).

Dit betekent echter niet dat online retailers met een gerust hart de decembermaand in kunnen gaan, want bijna de helft van de consumenten (47%) is bang dat de bestelde cadeaus niet op tijd geleverd worden. Daarnaast krijgt een retailer bij één op de drie consumenten slecht één kans. Als zij de cadeaus niet op tijd in huis hebben, zijn deze consumenten niet van plan om ooit nog naar deze retailer terug te gaan. Vooral de jonge generatie van onder de 34 jaar is hier onverbiddelijk in. Meer dan 40% van de respondenten in deze groep koopt nooit meer bij een retailer na een te late levering.

De decembermaand biedt echter ook volop kansen voor fysieke winkels. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat vooral 45-plussers terughoudend zijn om kerst- en sinterklaascadeaus online aan te schaffen. Bijna de helft van deze groep respondenten geeft aan slechts enkele cadeaus of helemaal geen cadeaus via deze weg te kopen. De voornaamste redenen voor Nederlandse consumenten om toch liever de aankopen in fysieke winkels te doen, zijn de mogelijkheid om een product eerst te zien en uit te proberen (50%) en het gekochte product direct mee naar huis te kunnen nemen (20,7%).

Manhattan Associates wil met het onderzoek laten zien dat retailers die er in slagen om de verschillende verkoopkanalen te integreren, het meest succesvol zullen zijn. De bevindingen uit het onderzoek onderschrijven deze lezing. Nog meer dan nu al het geval is, verwachten Nederlandse consumenten in de komende jaren gebruik te gaan maken van verschillende aankoop- en levermethoden. Momenteel maken de meeste consumenten (58%) het vaakst gebruik van volgende dag levering. In de toekomst verwachten ze echter meer gebruik te gaan maken van nieuwe levermethoden zoals dezelfde dag levering aan huis (32%), dezelfde dag ophalen bij een pick-up-point (19,5%) en online bestellen om de bestelling vervolgens binnen twee uur bij een fysieke winkel af te halen, oftewel click and collect (13,9%).

“Het aankoopgedrag van consumenten is in de afgelopen jaren enorm veranderd. Deze ontwikkeling biedt retailers veel nieuwe mogelijkheden, vooral tijdens de drukke decembermaand”, stelt Pieter Van den Broecke, managing director Central Europe Manhattan Associates. “Het zou jammer zijn als retailers deze kansen niet volop benutten. Het is daarom noodzakelijk dat retailers goed inzicht hebben in hun voorraden en de beschikbare producten via de juiste kanalen aan kunnen bieden, zowel online als offline. Daar houdt het echter niet bij op, want als de retailers niet in staat zijn om de bestelde producten via de gewenste levermethode bij de klant te bezorgen, lopen ze omzet mis. Het is aan retailers om ook tijdens de drukke decembermaand aan de verwachtingen van klanten te voldoen en dat kan alleen als ze inzetten op een geïntegreerde benadering.”

Blijf op de hoogte van het nieuws over producten, klanten en partners van Manhattan Associates via Twitter en Facebook

Manhattan Associates brengt ondernemingen dichter bij hun klanten. Wij ontwerpen, bouwen en leveren toonaangevende Supply Chain Commerce oplossingen die groei realiseren door omzet en klantbeleving aan de voorkant naadloos te verbinden met supply chain performance en efficiëntie aan de achterkant. Met onze software, platformtechnologie en gedegen ervaring zorgen we ervoor dat onze klanten klaar zijn om de omnichanneluitdaging aan te gaan. Meer informatie vindt u op: www.manh.nl.