Wehkamp zet in op dubbelcijferige groei met Manhattan Associates

E-commercegigant kiest Manhattan’s WMS als basis voor uitbreiding en modernisering van DC

NIEUWGEIN , 05 maart, 2019

Manhattan Associates Inc. (NASDAQ: MANH) maakt bekend dat online retailer Wehkamp heeft gekozen voor hun Warehouse Management System (WMS) voor het beheer van hun nieuwe distributiecentrum (DC) in Zwolle. Dit project, wat onderdeel uitmaakt van Wehkamp’s investering van €40 miljoen in de uitbreiding en modernisering van hun distributiecentra, zal uiteindelijk naar de andere DC’s worden uitgebreid. Wehkamp heeft voor het WMS van Manhattan gekozen vanwege de  functionaliteit, omdat het zowel de prestaties van menselijke als geautomatiseerde resources kan orkestreren en maximaliseren. Tevens stelt het de retailer in staat om orderregelvolumes bij een groei van 20 procent op te schalen.

Met 2,7 miljoen vaste klanten en meer dan 11 miljoen verwerkte orders per jaar is Wehkamp online marktleider op het gebied van mode, lifestyle, beauty en baby- en kinderkleding. Het DC in Zwolle is met 35.000 m² nu al een van ’s werelds grootste geautomatiseerde DC’s voor online retail. Na de uitbreiding tot 60.000 m² zal Wehkamp  110.000 m² opslagcapaciteit in Nederland hebben (footprint m2) en in staat zijn om meer dan 250.000 orderregels per dag te verwerken.

Na de start van dit DC-uitbreidings- en moderniseringsproject kwamen Wehkamp tot de conclusie dat hun bestaande WMS de snelle groei van het bedrijf en de daarmee gepaard gaande extra complexiteit niet zou kunnen bijbenen. De organisatie ging op zoek naar een toekomstbestendige oplossing,  die in alle DC’s kon worden ingezet en die de workflow voor zowel geautomatiseerde als handmatige resources efficiënt kon organiseren en de doorstroomsnelheid van het product kon maximaliseren.

Het WMS van Manhattan biedt Wehkamp meer flexibiliteit in de manier waarop het orders en retouren verwerkt, de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk inzet en mobiele workflows binnen de DC’s ondersteunt. De mogelijkheden voor order streaming stellen Wehkamp in staat om gelijktijdig batches en single orders te verwerken – allemaal binnen één warehouse. Het geïntegreerde Warehouse Execution System (WES) zal de workflow tussen het personeel en de verschillende geautomatiseerde technologieën, waaronder 550 shuttle robots, orkestreren.

“Wehkamp is snel gegroeid, omdat we ‘het bieden van de ultieme klantervaring’ tot onze eerste prioriteit hebben gemaakt”, aldus Maarten Tibosch, chief operations officer bij Wehkamp. “Het WMS van Manhattan zal ons helpen een supply chain te ontwikkelen die effectief, efficiënt, flexibel en schaalbaar is om de veranderende behoeften van onze klanten te ondersteunen. Deze oplossing optimaliseert het gebruik van assets, versnelt de voorraadstromen en levert goederen sneller bij de consument.”

Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates: “Manhattan werkt momenteel samen met topmerken en retailers over de hele wereld om hen te helpen met de groeiende complexiteit van omnichannel fulfilment. Met ons WMS kan Wehkamp erop vertrouwen dat zij in staat is de doelstellingen voor groei en efficiëntieverbetering te realiseren, zodat zij het leven van alle gezinnen in Nederland ‘gemakkelijker en mooier’ kunnen maken”.

Ontvang actueel nieuws over producten, klanten en partners van Manhattan Associates op Twitter en Facebook.

Over Wehkamp

Wehkamp is een groot online warenhuis in Nederland. Het bedrijf heeft meer dan 2,7 miljoen vaste klanten, meer dan 500.000 bezoekers per dag en verzendt meer dan 11 miljoen pakketten per jaar. Het productassortiment bestaat uit meer dan 400.000 verschillende artikelen van zo’n 2.000 merken, voornamelijk in de categorieën mode, wonen, beauty en baby en kinderen. Wehkamp verkoopt grote internationale merken, lokale, kleine en exclusieve merken en produceert veel private label collecties. Het bedrijf gelooft in het slim combineren van mode en lifestyle met online technologie en een geweldige winkelervaring om haar klanten en partners een relevant en overtuigend retailplatform te bieden. Meer dan 50% van de klanten winkelt nu op hun mobiele apparaten, voornamelijk via de Wehkamp-app. Elk voorraadartikel kan vandaag besteld worden, morgen gratis verzonden en gratis geretourneerd worden. De missie van Wehkamp is eenvoudig: het leven van alle gezinnen in Nederland eenvoudiger en mooier maken. Bekijk www.wehkamp.nl voor meer informatie.

Manhattan Associates is een technologieleider op het gebied van supply chain en omnichannel commerce. We brengen informatie van de hele organisatie samen, van sales aan de voorkant tot supply chain executie aan de achterkant. Onze software, platformtechnologie en ervaring zorgen ervoor dat onze klanten op een winstgevende manier kunnen groeien.

Manhattan Associates ontwerpt, bouwt en levert geavanceerde cloud en on-premise oplossingen, zodat u zowel in de winkel als via het netwerk of fulfilmentcenter de vruchten van de omnichannelmarktplaats kunt plukken. Meer informatie vindt u op: www.manh.nl of www.manh.com/en-nl