Optimalisatie van digitale customer journey essentieel voor winstmarges

Onderzoek van Manhattan Associates en IHL Group toont aan dat de winstmarges tot wel acht procent stijgen

NIEUWEGEIN, 15 januari, 2020

Onderzoek van Manhattan Associates (NASDAQ: MANH) en onderzoeksbureau IHL Group toont een sterke samenhang aan tussen de volwassenheid van omnichannelfulfilment en gerealiseerde winstmarges. Uit het onderzoek blijkt dat retailers die digitale customer journeys optimaliseren hun winstmarges aanzienlijk zien verbeteren. Het verschil met retailers die niet optimaliseren bedraagt tussen de drie en acht procent. Opvallend is dat, ondanks deze resultaten, minder dan 30 procent van de ondervraagde retailers hun processen heeft geoptimaliseerd.

IHL Survey

De groeiende behoefte van consumenten aan meer gepersonaliseerde winkelervaringen zorgt ervoor dat het aantal omnichannelfulfilmentdiensten blijft toenemen, zoals online kopen en in de winkel ophalen (BOPIS), rechtstreeks verzenden vanuit de winkel of ophalen van een product in een andere vestiging van de retailer. In het verleden hebben retailers geprobeerd te voldoen aan de toenemende fulfilmenteisen door verschillende en afzonderlijke legacysystemen te combineren. Veel retailers zijn zich er inmiddels van bewust dat deze fulfilmentmogelijkheden vaak extra kosten met zich meebrengen en de complexiteit doen toenemen. Uiteindelijk gaat dit ten koste van de winstmarges en dat maakt het noodzakelijk om digitale customer journeys te optimaliseren.

IHL Survey

“Met steeds méér fulfilmentmogelijkheden en de voortdurend veranderende klantverwachtingen wordt de retailsector steeds complexer”, zegt Greg Buzek, president van IHL. “Retailers moeten snel nieuwe oplossingen implementeren die specifiek ontworpen en ingericht zijn om het huidige en toekomstige winkelgedrag van consumenten te ondersteunen. Zij die deze customer journeys geoptimaliseerd hebben, nemen een voorsprong op het gebied van winstgevendheid. Zij die dit nog niet gedaan hebben, realiseren lagere marges bij iedere verkoop.”

“De beste manier om winstgevende en effectieve omnichannelklantervaringen te leveren, is door van een geïntegreerd commerceplatform gebruik te maken dat aansluit bij de manier waarop wij op dit moment winkelen”, stelt Chris Shaw, senior director Product Marketing en Analyst Relations bij Manhattan Associates. “Manhattan Active® Omni is een geavanceerde en geïntegreerde commerce-oplossing. Het is een uniek platform dat specifiek ontworpen is om iedere omnichannelbelofte op een winstgevende manier waar te maken.”

Het onderzoek is door onderzoeksbureau IHL in opdracht van Manhattan Associates uitgevoerd. IHL ondervroeg hiervoor 300 retailers in Noord-Amerika. Meer informatie over het onderzoek.

Ontvang up-to-date product-, klant- en partnernieuws rechtstreeks via Manhattan Associates op TwitterLinkedIn en Facebook.

Over IHL Group

IHL Group is een internationaal onderzoeks- en adviesbureau uit Franklin, Tennessee en biedt marktanalyse en consulting aan voor retailers en technische bedrijven in de retailsector.

Manhattan Associates is een technologieleider op het gebied van supply chain en omnichannel commerce. We brengen informatie van de hele organisatie samen, van sales aan de voorkant tot supply chain executie aan de achterkant. Onze software, platformtechnologie en ervaring zorgen ervoor dat onze klanten op een winstgevende manier kunnen groeien.

Manhattan Associates ontwerpt, bouwt en levert geavanceerde cloud en on-premise oplossingen, zodat u zowel in de winkel als via het netwerk of fulfilmentcenter de vruchten van de omnichannelmarktplaats kunt plukken. Meer informatie vindt u op: www.manh.nl